Inreda en butik

Att inreda en butik är väldigt roligt, men det finns en hel del saker man bör hålla i åtanke innan man sätter igång. Hur man bäst inreder butiken beror lite på vilken verksamhet man har. En klädbutik inreds annorlunda än exempelvis en matbutik. Trots det finns det några saker som är gemensamma när det kommer till en bra butiksinredning. För det första är det en bra idé att fundera lite på hur man tror att kunderna kommer att röra sig i butiken. I matbutiker är det till exempel vanligt att man möts av fruktavdelningen alldeles innanför entrén. Detta är för att de olika färgerna och formerna lockar sinnena och verkar inbjudande. Längst in i butiken brukar mejeriavdelningen ligga och det finns en anledning till det. Eftersom den stora majoriteten kunder köper mejeriprodukter vid varje köp innebär det att de måste gå genom hela butiken för att nå mejeriavdelningen. Det kan leda till att de köper mer saker och är därför ett väldigt smart knep.

Jobba med merköp

Någonting annat som är intressant är hur ofta matbutiker placerar snacks, kyld dryck och godis vid kassorna. Anledningen till detta är precis samma sak som med placeringen av mejeriprodukterna: för att det är lätt för kunderna att plocka på sig lite extra precis i slutet. Även om det här kanske verkar som ganska små knep kan det ha en stor betydelse för en butiks lönsamhet. Man behöver inte heller bara ha en livsmedelsbutik för att använda sig av dessa tips, utan det går att modifiera det så att det passar alla typer av butiker. Eftersom småföretagare slår rekord i Sverige när det kommer till lönsamhet är det många som vet exakt hur kunder eller klienter tänker. Ta gärna lite tid och besök framgångsrika butiker i ditt närområde för att se hur de har löst layouten av butiken. Klädbutiker kanske hänger färgglada kläder direkt vid ingången, medan underkläder är placerade längst bak eftersom det är något alla behöver. Vid kassorna kan man hitta olika hårspännen, tofsar, smycken, läppglans och andra saker som är lätta att lägga på huvudköpet. Detta kallas merköp och många butiker tjänar stora summor pengar genom detta knep.

En enhetlig känsla

Butiker som har en tydlig profil och känsla säljer generellt mer än mindre nischade butiker. Redan vid fasaden bör man kunna se vilken typ av butik det är, genom skyltarna och genom fönstren. En snygg logga är bra att ha, och till exempel Profilprodukter trycker loggan på föremål som kan placeras både ute och inne. Att ha genomtänkta skyltfönster är ett måste. Det är där kunderna får det första intrycket och lockas att gå in i butiken. Därför är det också bra att uppdatera skyltfönstren regelbundet för att hålla det spännande. Det är som tidigare nämnt en bra idé att ha olika blickfång utplacerade strategiskt för att locka in kunden längre in i lokalen. Tänk även på att hyllorna bör vara uppsatta i en höjd som gör det lätt för kunden att nå varorna utan ansträngning. Glöm inte heller att ge din butik en personlig prägel! Det får den att stå ut från mängden och det brukar många kunder uppskatta.