Det är viktigt att ha ordning i sitt hem för att kunna tänka bättre, eftersom ett kaotiskt hem skapar ett kaotiskt sinne och tvärtom. När man arbetar hemifrån eller bara vill få bättre struktur i vardagspusslet är det därför viktigt att ha ordning och reda omkring sig.
Gör vardagen enklare
De flesta har någon form av hemuppgift de måste göra, som exempelvis läxor och likartade uppgifter. En del jobbar hemifrån på heltid och är därför beroende av en organiserad och strukturerad hemmiljö för att kunna utföra ett bra arbete. Det är inte ovanligt att man måste skriva lappar med kom-ihåg-noteringar för att lättare få koll över sina uppgifter, varav post-it lappar kan hamna lite överallt. För att lättare få ordning på sina noteringar är det bra att skaffa minst en posterhängare som gör att lapparna får sin rätta plats och inte riskerar att tappas bort. På så vis blir det lättare att hålla sig till planerna och göra det man ska.
Förutom att få ordning på sina lappar är det viktigt att hålla ordning där man arbetar. Se till att alla papper är i en pärm eller mapp och var också noga med att ha ett städat och rent skrivbord så att varje ny dag känns fräsch, ordentlig och organiserad vid skrivbordet. Damma av och tvätta rent arbetshörnan med våtservetter vid behov, tvätta av tangentbordet med desinfektion då och då och gör din arbetshörna trevlig. Det kommer vara svårt att tycka om att arbeta och göra bra ifrån sig om arbetshörnan är grisig och stökig.
Hjärnforskare gör en stark koppling mellan en organiserad hjärna och en organiserad miljö för att må och prestera bra. Vill man prestera på topp är det därför viktigt att omge sig med en miljö i balans och harmoni, som exempelvis ett rent skrivbord varje dag.